"פרשים ירוקים", שמואל רוטברד

”פרשים ירוקים“ של ד“ר שמואל רוטברד הוא קובץ סיפורים על חייו של ילד יהודי בתקופת הכיבוש הגרמני בקרקוב, שראה אור בהוצאת ”מורשת“ בית עדות ע“ש מרדכי אנילביץ.

שמואל נולד בקרקוב ב-1 בספטמבר 1933, וביום הולדתו, בהיותו בן שש, פרצה מלחמת העולם השנייה. בסוף 1939 החרימו הגרמנים את חנות האריגים והטקסטיל של האב, ובתחילת 1940 אולצה המשפחה לשכן בביתה קצינים גרמנים ולשרתם. המשפחה הושלכה מביתה ועברה למגורים בפאתי קרקוב. במאי 1940 הצטוו רוב יהודי קרקוב לעזוב את העיר עד אוגוסט והמשפחה נאלצה לעבור שוב ובמרץ 1941 אולצה המשפחה לעבור לגטו קרקוב, שם חיו עד לחיסול הגטו.

ביום האחרון של הגטו ברח שמואל, עם אחיותיו, ל“צד הארי“, ושם התחבא עם אחיותיו, בחסות ידיד-משפחה, ולאחר שנחשף מחבואם דאג הידיד הפולני להעבירם למקום מסתור אחר, שם שרדו.

בינואר 1945 שוחרר והתאחד עם אמו, ששרדה את מחנות פלשוב וברגן בלזן. אביו נרצח במחנה הריכוז מאטהואזן, אחיו העיוור שהוסתר תמורת תשלום אצל פולני, סולק מבית הפולני ונרצח.

לאחר פוגרום קיילצה, בקיץ 1946, עזבו בני המשפחה את פולין. בראשית 1947 עלה שמואל לארץ ישראל בעלייה בלתי ליגאלית, נכלא בקפריסין והגיע לארץ, לקיבוץ גן שמואל שהוא ביתו עד היום.