יוסף סרה

יוסף סרה (1929-1850) אדריכל, סגן ראש עירית קרקוב וחבר הסיים הפולני.

סרה (Sare) נולד בחרוביצה (Chrowice) לסלומון ודניאלה לבית קליינברג. למד במכון הטכנולוגי בקרקוב, ולאחר סיום לימודי הנדסה בפוליטכניקום בווינה, קיבל על עצמו את הפיקוח על בניית בית הסוהר ובית המשפט בלבוב. בשנות השמונים של המאה ה-19 עבר לקרקוב, ושם היה אחראי על בנייתם של מספר רב של מבני ציבור, בינהם: הפקולטה לרפואה – בה שכנה גם מרפאה כירורגית, מרפאת עיניים ומרפאה פסיכיאטרית –  ברחוב קופרניקה (בנין שנחשב לבניין המודרני ביותר במונרכיה האוסטרו-הונגרית), ובית הספר לרפואה ברחוב גז'גוז'צקי, בתי הספר התיכונים שברחוב הקדושה אננה וברחוב סוביסקיגו, מבנה הדואר המרכזי ומבנים נוספים.

ב-1902 נבחר למועצת העיר, והיה חבר בוועדת הכלכלה העירונית, ועדת הגז והאלקטריקה, ועדת ההשקעות, ועדת תחבורה והמים ובכל ועדות הבניה העירוניות. שלוש שנים מאוחר יותר נבחר לסגן ראש העיר וכיהן בתפקיד זה עד יום מותו, כשהוא מתמסר לקידום כלכלת העיר ותשתיתה.  ב-1907 נבחר לכהן בסיים כנציג התעשיינים והסוחרים, והיה חבר בוועדות המסחר ובוועדות המים והתברואה.

ביוזמתו רכשה עירית קרקוב את יער ולסקי שהיה לפארק ציבורי, נרכשה מחצבה ליד כשנוב וליביוש – כדי לאפשר אספקת חומרי בניה זולים יותר לעיר, וכן מכרה פחם שהפך לחברה עירונית שסיפקה פחם זול יותר לחימום בתי תושבי קרקוב.

במקביל לפעילותו העירונית, היה סרה פעיל בחיים הציבוריים של האוכלוסיה היהודית בעיר. ב-1914, עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, חתם בשם יהודי קרקוב על הצהרת פטריוטיות, ובשנות המלחמה היה ליו"ר הוועדה הארצית לטיפול ביתומים יהודים, נשיא ארגון הוועדות היהודיות המאוחדות לביטחון התושבים היהודים וחבר ועד ארגון לטיפול יתומים יהודיים.

בסיום המלחמה, משזכתה פולין בעצמאותה, היה סרה פעיל בנסיונות להקמת מפלגה "מתבוללת" כלל פולנית, ויוזם הקמת סניף לא ציוני בקרקוב של ארגון מאוחד של פולנים בני דת משה, ומנהיגו. בבחירות להנהגת הקהילה היהודית בשנת 1924 היה נציג המתבוללים היהודים בוועד. במשך שנים רבות היה היועץ של הקהילה היהודית בעיר בנושאים טכניים, ובין השאר בנושא בניית בנין הקהילה ברחוב סקבינסקה 2, שיפוץ בית החולים היהודי, בית הכנסת הישן והטמפל.

יוסף סרה נקבר בבית הקברות היהודי ברחוב מיודובה, ועל שמו נקרא רחוב סרגו (קודם רחוב ז'ילונה). דיוקנו של סרה, אשר צוייר על ידי יאצק מאלצ'בסקי, נמצא במוזיאון הלאומי.