בתי קפה ומסעדות

רוב יהודי קז'ימייז' ופודגוז'ה לא נהגו לבלות בבתי קפה ובמסעדות, ואת הפגישות המשפחתיות והשמחות נהגו לקיים בבתים. ובכל זאת, היו בעיר מספר מקומות שהיו חביבים על היהודים. ניסינו לשחזר את רובם, על הדיליקטסים המיוחדים שלהם והאוירה שבמקום.

נובורולסקי  Noworolski

קפה המפורסם ביותר בכיכר השוק של העיר העתיקה הוא "נובורולסקי", הידוע בסלנג המקומי בשם "נוברול". הקפה נמצא בבניין הסוקינניצה ואופיו המקורי השתמר עד היום. הקפה, עוגת הקרמובקה ותות יער עם שמנת, היו רק חלק ממנעמי המקום. המפורסמים ביותר היו ה"צינורות" ממולאי הקרם המדהים, אותם נהגו לאכול תוך כדי לגימת ליטרים של גזוז פטל (מי סודה עם מיץ פטל אמיתי). כל חובבי הקפה היו באים לנוברול (טולו שנירר מספר כי גם אמו היתה מגיעה לכאן, והוא יחד איתה).

מאוריציו Maurizio

הקפה השני במרכזיותו בכיכר הרינק, אחרי נוברולסקי, היה קפה מאוריציו ששכן בבית מספר 38 בככר ב-linia a-b הוא הקטע שבין רחובות Slawkowska ו-Florianska. כאן אפשר היה לפגוש, בימי ראשון לפני הצהריים, יהודים אלגנטיים משוחחים בפולנית. ריחן הנפלא של העוגות נמהל בריחו הארומטי של הקפה ואלה התפשטו בכל הכיכר. ה"ספציאליטה דה לה מזון" היו סירות שוקולד ממלאות קצפת עם דובדבן מסוכר. במדריך הטלפונים משנת 1939 כתוב: Cukiernia P. Maurizio, poleca znane z dobroci wyroby z zakresu cukiernictwa. (מספר הטלפון היה 11568).

 ציגנריה Cyganeria

בית הקפה ציגנריה, ברחוב שפיטלנה 24 מול בית התאטרון ע"ש J. Slowacki, נודע בדברי הימים של יהדות קרקוב בשל הפעולה המזויינת שערכו בו חברי הארגון היהודי הלוחם בליל ה-22 בדצמבר 1942, פעולה שבה נהרגו מספר גרמנים ונפצעו עשרות. בית הקפה נפתח בתקופה שבין שתי מלחמות העולם, ושרת בעיקר את קהל באי התאטרון. גם צעירים יהודיים נהגו לשבת בבית הקפה, ולהזמין את בנות זוגן לצאת במחול.

Jama Michalikowa

ברחוב פלוריאנסקה מס' 45 שכן ושוכן עד היום בית המפורסם Jama Michalika. המקום נפתח בשנת 1895, ועיצובו המקורי משנת 1905, בסגנון ארט-נובו, נשמר עד היום. את קירותיו מעטרים קריקטורות וציורים, שצויירו במהלך השנים. היה זה מקום מפגשה של העילית האינטלגנטית, כולל זו היהודית, של קרקוב. היום המקום משרת בעיקר בוהמה וצעירים המרווים את צמאונם בכוס קפה או במשקה אביסנת.

Kasanowa

בית קפה נוסף באותו רחוב פלוריאנסקה היה קזנובה, מקום אליו היו מגיעים בעיקר צעירים, על מנת לחולל עם בנות זוגם.

 Jagiellonska

מעדניה מקובלת במיוחד בין הצעירים, וקיימת עד היום, ברחוב יגלונסקי צעדים ספורים מהתאטרון הישן.

Bisanz – Warszawianka

ברחוב Dunajewskiego שכן בית קפה ששימש מקום מפגש מקובל, בימי ראשון, של אנשי עסקים יהודיים עם מכריהם היהודיים והפולנים, וגם הנשים היו מצטרפות. המקום היה ידוע בקפה המשובח שלו. הבניין קיים גם היום, אך במקום בית הקפה שוכן משרד; אך בקומה העליונה יש בית קפה.

"מתחת לסחבה", בית הקפה הספרותי של קרקוב

בתקופה שבין שתי מלחמות העולם, אימצה לעצמה הקהילה האמנותית-ספרותית של יהודי קרקוב את המסעדה/בית הקפה Pod Szmatka  (מתחת לסחבה, מתחת למטלית) שברחוב דיטלה 51, שהיה בבעלות ספיר. האגדה מספרת כי המקום רכש את הפופולריות שלו בקרב הבוהמה היהודית לאחר שהשחקנית היהודיה, מריה אורלסקה, שהופיעה הופעת אורח בתאטרון היהודי האיידישי שברחוב בוחנסקה 7, הזמינה את חבריה לבית קפה זה. בשבתה במקום הבחינה במטלית שעפה ברוח, ונתלתה על שלטו בולט של בית הקפה, והיא שהדביקה את הכינוי לבית הקפה. מאז יצא שמו ברבים. סופרים, ציירים משוררים, גם מבני הדור הצעיר וגם בני נוער נהגו לפקוד את המקום. בין האורחים הקבועים במקום היו: המשורר והצייר האידי בר הורוביץ, הסופר יואל דמביצר, יוליוש ויטקובר והנריק ובר מה"נובי דז'ינינק" ואחרים (אומרים שקרמובקה עלתה כאן 30 גרושי).

בתי קפה במלונות

במספר בתי מלון בעיר היו בתי קפה, בהם נהגו להפגש אנשי עסקים יהודיים, בעיקר לפגישות עסקים. בתי קפה כאלה היו בקומת הכניסה של מלון Grand ברחוב  Slewkowski מספר 6-5 (טלפון 14445) במלון Francuski  בפינת הרחובות Pijarska ו-św Jana, במלון Royal  (שהיה בבעלותו של המנוח פייבל סטמפל, ואת המסעדה ניהל ככל הנראה, פינדר – Finder).

בית קפה בפלנטי

בפלנטי המקיפים את העיר העתיקה של קרקוב, בין הרחובות Szczepanska ו-Szewska, היה בית קפה ובו אטרקציה מיוחדת. בימי ראשון לפני הצהריים היתה מנגנת כאן התזמורת הידועה של גדוד הרגלים ה-20, שנוסדה בשנת 1919 כתזמורת הצבאית הראשונה של צבא פולין (המנצח על התזמורת היה Szrajer). בית הקפה נסגר כמה שנים לפני מלחמת העולם השניה.

 Zakopianka

בית קפה שני בפלנטי, מול רחוב Potockiego (היום Westerplatte), היה זקופינקה. בבית קפה זה לא עודדו נוכחות של לקוחות יהודיים.

Cichy Kącik

"הפינונת השקטה" היה בית קפה ששכן בקצה המערבי של Blonie, והיה מקום מאד מקובל על יהודי קרקוב.

Lasek Wolski

בית קפה מקובל בין יהודי קרקוב היה זה שביער Wolski, לא רחוק מגן החיות. לכאן היו באים בעיקר בקיץ, לנוח כמה שעות, לשתות קפה ולקנח בעוגות. בימי ראשון בשעות שלפני הצהרים היה המקום מלא יהודים, שדברו בפולנית, גם אם היו אלה אורתודוכסים מקז'ימייז'.

Park Jordana na Bloniach

בתוך מדשאות הפארק היה בית קפה פסטורלי, ובו פבליון. לבית קפה זה אפשר היה לבוא עם ילדים, ולעיתים קרובות אפשר היה לראות כאן סבים עם נכדיהם, כשהסבים שותים קפה והנכדים משחקים בפארק (אחד המשחקים החביבים והמיוחדים כאן היו מכוניות מונעות בדוושות). במזנון שבפארק אפשר היה לקנות גרגרי יער בשמנת, לחם כפרי וסוגי גבינות, וחלב "חמוץ".

Kawiarnia Teatralna

בית הקפה, אשר שכן ברחוב שפיטלנה מס' 38, הצטיין בקרמובקי הנפלאות שלו (מס' טלפון ב-1939 היה 10747).

Rajska

קפה ברחוב Szewskiej

Slawkowska

בית קפה עם ריקודים

Europejska

בית קפה

פניקס (Feniks)

מקום מקובל מאד, ברחוב Jana, בין הצעירים היהודיים, שם נהגו לשבת ולרקוד.

Rubinfeld

לרובינפלד היו שני סניפים שבהם אפשר היה לקנות גלידות ועוגות: ברחוב סטורבישלנה וברחוב פודבז'זיה, שהיה מאד פופולרי בין תלמידי הגימנסיה העברית. אלה היו מסתלקים זזמן השיעורים ומחפשים תלושים מושלכים ברחוב.

Hirom

ב"פיצוציות" של הירום ברחוב סטרובישלנה וברחוב סטרדום 6, אפשר היה לקנות עוגות וגלידות.

Leser

אצל לזר, ברחוב לוביץ 2 ובכיכר ולניצה 10 מזגו גזוז ומי סודה (מחירה של כוס סודה היה 5 גרוש, ועל פי זכרונות המשפחה, הפדיון היומי בשנת 1939 היה כ-2,000 זלוטי).

 

 

Honig

המלך ה"איטלקי" ברחוב סטארובישלנה מכר סיידר נפלא מהחבית. מנה בגביע עלתה 10 גרוש והבונוס היה תלוש. עבור כל 10 תלושים היו מקבלים מנה חינם.

 

Hawełka

מסעדה בבעלותו של יוזף לובלסקי בככר הראשית מספר 34 (טלפונים 17288 ו-16266). ובפרסומת בספר הטלפונים מ-1939 כתוב: Restauracja A. Hawelka, buchalterja, sala Tetmajerowska, gabinety).

Jutrzenka

ברחוב Sienna לא הרחק מהכיכר המרכזית היה המקום הפופלרי בעיר לנקניקיות עם קרוב, גבינה ואוכמניות, חביתת פטריות ורגל קרושה

Statter

ברחוב סטארובישלנה שכנה מסעדת שטטר, שהתמחה בסנדביצ'ים, דג מלוח בשמנת וסלטים במיונז. כאן אפשר היה גם לקנות שינקה.

מחלבת Racja

ברחוב סטארובישלנה

Kleinzoller

מטעמים יהודיים, כמו כרוב כבוש עם תפוחי עץ כבושים, אפשר היה לאכול אצל קיינצולר שברחוב יוזפה.

Hirsch

אצל הירש ברחוב סבאסטיאנה אכלו מטעמים מהמטבח היהודי: רגל קרושה, געפילטע פיש, לביבות עם בצל, פול, דג מלוח וחמין.

Thorn

המסעדה של משפחת טורן שכנה בבית הפינתי שברחוב קרקובסקה, שלו כניסות מרחוב קרקובסקה, מייזלסה ואוגוסטינסקה. שם היו אוכלים תבשילים ביתיים: צ'ולנט, פלאצ'קי ומקנחים בדבש חם לשתיה. מי שהזמין כאן פלצ'קי היה מקבל מעט פלצ'קי על שתי צלחות, והמנה עלתה 70 גרוש.

Weissbrot

המסעדה הבשרית של וייסברוט היתה ברחוב סטרובישנה 26 פינת רחוב דיטלה. וויסברוט היה ידוע במיוחד בפלאצ'קי עם קישקה, ומאכלי בשר אחרים. מול קולנוע Uciecha שכן הסניף החלבי של וייסברוט.

Spira

שפירא שברחוב קרקובסקה 13 היה מלך הנקניקים ודבש לשתיה עם אגוזי יער. כאן היו אוכלים פלאצ'קי (מעיים) וקונים נקניקים מסוגים שונים, ובעיקר היה מפורסם המקום בזכות הסרוולט שהוגש שם.

Wendum

המאפיה שכנה בפלאץ נובי, ושמה היה כשם המשפחה שהפעילה אותה. למאפיה זו היו מגיעים רוב יהודי קז'ימייז, מידי יום שישי בשעה שתיים או שלוש – על פי עונות השנה – ומביאים את סירי הצ'ולנט שלהם, עטופים בנייר אפור וקשורים בחבל. כל אחד קיבל פתק מסופרר, שהעתקו הודבק על הסיר שנשאר במאפיה. בשעות הצהריים של יום השבת, בשעה 12 בערך,  היו מגיעים למאפיה, מוסרים את הפתק הממוספר ומקבלים את הסיר של המשפחה.

Straussberg

ברחוב בוז'גו צ'אלה אצל שטרסברג אפשר היה לקבל מנה גדולה של פלצ'קי, ובתוספת גם שתי לחמניות

אספה וליקטה: לילי הבר