כיצד נבנה בית הכנסת אייזיק

ההיסטוריה מספרת שבית הכנסת של אייזיק, זה השוכן ברחוב איזקה, נבנה ע"י הסוחר העשיר ר' אייזיק (יצחק יעקובוביץ) ונחנך, לאחר תלאות, בשנת 1644. ומה מספרת האגדה על כך? בקז'ימייז' העיר גר לו יהודי בשם אייזיק, אדם עני היה ובקושי הצליח לפרנס את משפחתו. ערב אחד בתום יום עמל נוסף חזר האיש לבייתו נפל עייף על מיטתו ונרדם. ובחלומו התגלה לו איש זקן, בעל זקן לבן וארוך, שצווה עליו לנסוע לעיר הגדולה פראג. שם מתחת לגשר המוביל לארמון ימצא אוצר גדול והוא… יתעשר.

אייזיק התעורר בבוקר, זכר את החלום, זכר את הזקן בעל הזקן הארוך והלבן וזכר את הדברים ששמע. אייזיק ידע שחלומות הרי שווא מדברים ויצא ליום עמל חדש.  בלילה הבא שוב הופיע בחלומו הזקן בעל הזקן הלבן והארוך ואמר לו: "אייזיק, אייזיק לך לעיר הגדולה פראג. שם מתחת לגשר המוביל לארמון תמצא אוצר…" ואייזיק… יצא ליום עמל נוסף. ובלילה הבא שוב הופיע הזקן בחלומו של אייזיק, ובפיו המילים: "אייזיק, אייזיק לך לעיר הגדולה פראג. שם מתחת לגשר המוביל לארמון תמצא אוצר". "נו", אמר אייזיק לעצמו בבוקר, "אותו חלום, שלוש פעמים, אצא לפראג!"

ובימים ההם כפי שאתם יודעים, לא היו אומניבוסים ולא רכבות ואפילו המכונית טרם הומצאה. ואייזיק שמעות אין בכיסו לשכור איזו פורמנקה (עגלה רתומה לסוס) ושלא לדבר על דורושקה (כרכרה) החליט לצאת ברגל. והמרחק גדול והימים נוקפים ולאחר תלאות מרובות הגיע לגשר בפראג.

בלי לבזבז זמן  ניגש אייזיק לגשר בכוונה לחפור את האוצר, אולם אבוי, שומרי המלך הסתובבו ופסעו על הגשר. גם בימים הבאים ניסה אייזיק להתקרב לגשר אך לדאבון לבו נוכח שאנשי המשמר אינם עוזבים את משמרתם ולו לרגע קט. אייזיק לא וויתר והמשיך בניסיונותיו להתקרב אל הגשר עד שיום אחד… נתפס ע"י אחד השומרים בחשד שאולי מרגל הוא או שמא מתכנן הוא חבלה כלשהי.

הובא אייזיק לפני יארוסלב, ראש המשמר וזה שאלו למעשיו. "מבקש אני לחפור אוצר מתחת לגשר!" ענה אייזיק.  "וכיצד יודע אתה על קיומו של אוצר מתחת לגשר?" שאלו ראש המשמר. ואייזיק בתמימות סיפר את דבר החלום המוזר שחלם…

פרץ ראש השומרים בצחוק רועם ומתגלגל: "בגלל חלום הגעת לפראג? לחפש אוצר? חלומות הם הבל הבלים, כולם! גם אני חלמתי חלום ובחלומי איש זקן, בעל זקן לבן וארוך שאמר לי: יארוסלב, יארוסלב, לך לעיר הקטנה קז'ימייז', שם מתחת לתנור בביתו של היהודי אייזיק תמצא אוצר! האם חושב אתה שאפילו לרגע קט עלתה בי מחשבה לעזוב את משמרתי וללכת לקז'ימייז'?". כשהוא צוחק, שילח ראש המשמר את אייזיק מעל פניו.

אייזיק הבין כי האוצר נמצא בביתו. שב לביתו שם מצא את אושרו במשפחתו האוהבת, שציפתה לו ימים רבים, ומתחת לתנור מצא… ממון גדול ונתעשר. אייזיק הפך לסוחר מצליח ותרם מעושרו לקופת הקהילה ובנה את בית הכנסת.

ועוד מספרים על בית הכנסת אייזיק כי השכנים הפולנים לטשו עיניהם לשכיותיו. דבר המזימה הגיע לאוזניו של ר' אייזיק ובעצה אחת עם ראש הקהילה, הסתיר כמה עשרות מצעירי הקהילה בבית הכנסת. אלה כיסו את גופם בסדינים לבנים והסתירו מתחתם מקלות. כשהגיעו הבריונים בלילה לבית הכנסת הסתערו עליהם "רוחות המתים" והפליאו בהם את מכותיהם.

כפי שנאמר: ”ויפוצו אויבך וינוסו משנאיך מפניך…“