בית הכנסת של וולף פופר

בית הכנסת של וולף פופר שער הכניסה לבית הכנסת פופר("פופר'ס שול")

בית הכנסת הוקם על ידי הסוחר וולף פופר (בוצ'יאן) בשנת 1620- תאריך זה רשום בטבלה מעל לשער שלפני בית הכנסת ברחוב שורוקה 16. בית הכנסת, שכונה "הקטן" נמצא בבנין מלבני הצמוד בקיר המזרחי לחומת העיר, רחוב דייבור של היום. בית הכנסת כלל, בתחילה, אולם תפילה לא גבוה וחדר אחד בקומת הקרקע ששימש את עזרת הנשים. בתחילת המאה ה-19 נבנה מבנה לוואי בקומת הקרקע ובו היה הפלוש לאולם התפילה, ובקומה עליונה נבנתה עזרת נשים נוספת בעלת שני פתחים לכיוון הולם. ליד בית הכנסת היה עוד מבנה לוואי קטן, בן קומה אחת, ובו היתה לשכת בית הכנסת. בסוף המאה ה-19 נבנה מחדש גג בית הכנסת, מדרגות נבנו בקיר המערבי ובעזרת הנשים נבנו יציעי מעבר. כמו כן נבנה שער לבנים שחצץ בין בית הכנסת לרחוב שרוקה, שער שנשתמר עד היום.

מהמקורות אנו למדים כי בתקופה שבית שתי מלחמות העולם עטרה דלת צבעונית, עשויה אלון ועליה תבליטים של אריה, נשר, צבי ונמר, את ארון הקודש. דלת זו נמצאת היום באוסף מוזיאון ירושלים.

בימי הכיבוש הגרמני נשדדו כל אוצרות היודיאקה שבמקום, ובית הכנסת חדל מלשמש בתפקיד זה. בשנת 1965 שופץ הבנין והועבר לשימוש של בית תרבות, ובתפקיד זה הוא משמש עד היום.